Verksamhetsberättelse 2022

Verksamhetsberättelse för Rosensällskapet i Skåne

Verksamhetsåret 2022

Styrelse
Styrelsen har, efter val vid årsmötet i mars, bestått av Ivo Möttus (ordförande), Marianne Ors (vice ordförande), Ingela Pettersson (kassör), Kristiina Sepänmaa (sekreterare) och ledamöterna Ulrika Carlson-Nilsson, Eva Dehlin och Inger Falck. Suppleanter har varit Ewa Reveman och Winnie Folkesson.

Revisor
Håkan Malmberg Reveman

Revisorssuppleant
Susanne Olsson

Mats Åkesson

Verksamhet
Styrelsen har under året haft åtta protokollförda styrelsemöten, inklusive det konstituerande mötet. Fyra av mötena hölls digitalt. Dessutom har styrelsen haft ett stort antal informella kontakter via e-post.

Nyponet har utkommit med fyra nummer. Inger Falck har varit redaktör och ansvarig utgivare. Litografen i Vinslöv har varit ansvarig för layout, original av tidningen och tryckning. Inger Falck har ansvarat för annonsering i Nyponet.

Inger Falck är webbmaster för hemsidan. Hemsidan uppdateras kontinuerligt.

● Årsmötet hölls den 20 mars och kunde åter igen genomföras tillsammans med medlemmarna. Ett tjugutal medlemmar var närvarande.  Marie Widén, fil.dr. i systematisk botanik, berättade om växtnamn och namnsättning på årsmötet.

● I april samlades 35 medlemmar i Ivo Möttus trädgård för att höra Krister Cedergren berätta om roskunskap på våren.

● Den 12 maj mötte vi våren i Lunds botaniska trädgård med en guidad tur.

● Sällskapet deltog i Rosor i Falsterbonäset under midsommarhelgen. Ett doftbord anordnades och var välbesökt.

● Rosresan (28-29 juni) gick i år till Vargaslätten och Gerbianska Trädgården, sedan vidare till Göteborgs Trädgårdsförening och rosarium, nästa dag till Fåfängan i Långared, Gullbergs rosor i Skepplanda, besök på Tjolöholm och avslutades hos Camilla Runevad, trädgårdsmästare och -designer. 28 medlemmar deltog.

● The Rose Fair firades den 9 juli hos Lotta Söderberg i Vittskövle vilken lockade 44 medlemmar.

● 25 augusti 2022 återupptogs Trädgårdsdagen på Bäckaskog slott.

Höstmötet ägde rum den 18 september på Gunnebo Trädgård. Trots dåligt väder så samlades ett stort antal medlemmar för att höra Maria Dahlbergs råd om rosor och om deras eget urval.

Mångfald i trädgården, föredrag av Sophia Callmer, Drakängen Natur och Trädgård, på Regionmuseet i Kristianstad den 16 oktober i samarbete med Kristianstads Trädgårdsförening.

Medlemmar och medlemsavgifter
Sällskapet hade vid årets slut 182 betalande medlemmar, en minskning med 7 medlemmar sedan förra årsskiftet. Medlemsavgiften har varit 225 kr, vilken inkluderat hela familjen.

Ekonomi
Årets intäkter har uppgått till 66 545 kronor och 73 kronor i ränteintäkt. Intäkterna utgörs i huvudsak av medlemsavgifter och annonsförsäljning.

Kostnader har uppgått till 65 797 kronor. Störst utgiftspost utgör Nyponet (porto, tryckning, konsultkostnader), resekostnader och administration. Sammanfattningsvis kan konstateras att Rosensällskapet i Skåne redovisar ett resultatöverskott på 820 kronor för 2022.

För styrelsen i mars 2023

Ivo Möttus